Domenii de utilizare ale curelelor de transmisie trapezoidale: mașini unelte, mașini agricole, mașini de uz casnic, industria constructoare de mașini etc.
Sunt confecționate dintr-un miez de cauciuc, o inserție din poliester pentru preluarea sarcinii și un strat acoperitor din pânză.
Transmisiile prin curea trapezoidală sunt transmisii mecanice, care realizează transmiterea mișcării de rotație și a sarcinii, de la o roată motoare la una sau mai multe roți conduse, prin intermediul unui element flexibil, fără sfârșit, numit curea de transmisie. Transmiterea mișcării se poate realiza cu alunecare (la transmisiile prin curele late sau trapezoidale) sau fără alunecare (la transmisiile prin curele dințate).
Transmiterea sarcinii se realizează prin intermediul frecării care ia naștere între suprafețele în contact ale curelei și roților de curea (în cazul transmisiilor cu alunecare) sau prin contactul direct dintre dinții curelei și cei ai roții (în cazul transmisiilor fără alunecare).
La cerere, furnizăm și alte tipuri sau dimensiuni de curele pentru a se potrivi nevoilor dumneavoastră specifice.
O transmisie prin curele se compune din roțile de curea conducătoare și condusă, elementul de legătură (cureaua), sistemul de întindere și apărătorile de protecție.
Forța necesară de apăsare a curelei pe roțile de curea se realizează la montaj, prin întinderea (deformarea elastică) curelei de transmisie. Comparativ cu celelalte transmisii mecanice, transmisiile prin curele cu alunecare prezintă o serie de avantaje:
-
se montează și se întrețin ușor;
-
funcționează fără zgomot;
-
amortizează șocurile și vibrațiile;
-
necesită precizie de execuție și montaj relativ reduse;
-
costurile de fabricație sunt reduse; transmit sarcina la distanțe relativ mari între arbori;
-
permit antrenarea simultană a mai multor arbori;
-
funcționează la viteze mari;
-
asigura protecția împotriva suprasarcinilor.
Dintre dezavantajele acestor transmisii se pot menționa:
-
capacitate de încărcare limitată;
-
dimensiuni de gabarit mari, comparativ cu transmisiile prin roți dințate;
-
forțe de pretensionare mari, care solicită arborii și reazemele;
-
raport de transmitere variabil, că urmare a alunecării curelei pe roți;
-
sensibilitate mărită la căldură și umiditate;
-
durabilitate limitată;
-
necesitatea utilizării unor dispozitive de întindere a curelei.
Unele dintre dezavantajele transmisiilor cu alunecare sunt anulate de transmisiile prin curele dințate.
Cureaua de transmisie trapezoidală are în secțiune transversală forma unui trapez isoscel și este formată din mai multe zone. Zona de rezistență a curelei, care poate fi realizat adin țesătură de bumbac, din șnur sau din cablu. Elementul de rezistență este învelit într-o masă de cauciuc sintetic, care cuprinde zona de compresiune și zona de intidere.
La exterior, cureaua este protejată prin invelsul de protecție, format din unul sau mai multe straturi de pânză cauciucată. Curelele trapezoidale sunt standardizate, în funcție de dimensiunile secțiunii, în două tipuri: curele trapezoidale clasice și curele trapezoidale înguste. La aceste curele trapezoidale de transmisie, flancul în stare liberă este rectiliniu.
Se mai folosesc și alte tipuri de curele trapezoidale, cum ar fi: curele speciale, curele de transmisie dublu trapezoidale sau curele de transmisie trapezoidale multiple. Curelele trapezoidale speciale au flancurile în stare liberă concave, oferind avantajul unei așezări corecte a curelei pe roată, în timpul funcționarii. În stare deformată, atunci când cureaua se infașoară pe roată, flancul curelei devine rectiliniu, ca și flancul canalului de pe roata de curea (la curelele de transmise clasice, în stare deformată flancul curelei nu mai rămâne rectiliniu. Curelele dublu trapezoidale de transmisie se folosesc în cazul transmisiilor cu mai multe roți conduse, dispuse pe ambele părți ale curelei.
În comparație cu transmisiile prin curele late clasice, transmisiile prin curele trapezoidale se caracterizează prin capacitate portantă mai mare și o îîncărcare mai mică a arborilor. Aceste avantaje sunt determinate de frecarea mărită dintre curea și roți, coeficientul de frecare redus fiind de aproximativ trei ori mai mare decât coeficientul de frecare de alunecare. Cureaua trapezoidală prezintă avantaje, în special, la transmisii cu distanțe mici între axe și cu rapoarte mari de transmitere.